Antwoorden op problemen Openbaar Vervoer per 1 maart 2015 in Terneuzen

woensdag 27 mei 2015 19:29

Afgelopen maart 2015 heeft de fractie schriftelijke vragen gesteld over de problemen in het openbaar vervoer. De antwoorden staan in het rood omschreven.

Sinds de invoering van de nieuwe OV concessie per 1 maart 2015 regent het klachten over het OV in Zeeuws-Vlaanderen en Terneuzen. Het is verheugend voor de mensen van de sociale werkvoorziening dat er een oplossing is gevonden voor de bus naar Dethon. Er zijn echter nog talloze andere gedupeerde gebruikers van OV: scholieren middelbaar onderwijs, studenten MBO en HBO, minder valide mensen, voornamelijk ouderen die geen WMO vervoerspas hebben, mensen zonder gemotoriseerd vervoermiddel.

Naast het feit dat er andere vormen van OV buiten het kernnet beschikbaar zouden komen, is er ook flink gesneden in de beschikbare tijden. Grote delen van de gemeente zijn na 18.00 of 19.00 uur niet meer bereikbaar.
De wethouders van de vier grote plaatsen hebben al overleg gevoerd met de provincie over het opheffen van een groot aantal bushaltes, zonder dat daar haltetaxi’s voor in de plaats komen.

1. Er zijn meldpunten van politieke partijen en van de provincie. Kan de gemeente Terneuzen een klachtenlijn/meldpunt openen om problemen te melden in onze gemeente/regio? Of is al volledig in beeld wat de gevolgen zijn van de nieuwe busregeling voor onze gedupeerde inwoners? Zo ja, welke zijn dat dan?
    Zowel de provincie Zeeland als ook de vervoerder Connexxion heeft een meldpunt. Zij zijn ook verantwoordelijk voor het openbaar vervoer in deze provincie. Voor de reiziger is het duidelijker om één meldpunt te hebben. Tot op heden zijn er weinig klachten binnen gekomen.
    1) Er is een klacht uit Westdorpe. De eerste haltetaxirit sluit wel aan op de bus vanuit Axel naar Terneuzen, maar dan komen scholieren een kwartier te laat op school. De provincie gaat nog kijken of de haltetaxi iets vroeger kan gaan rijden.
    2) Een klacht uit Zandstraat dat er niet bij de halte dicht bij de deur wordt gestopt door de haltetaxi maar dat men 800 meter moet lopen naar een halte.
    3) Klachten van studenten die vanuit Middelburg of Terneuzen richting Gent willen met lijn 50. Deze rijdt niet meer in het weekend. Wel rijdt lijn 6 tot in Zelzate. Klachten vanuit de Dethon Terneuzen zijn inmiddels opgelost.

2. Wat zijn de resultaten van het overleg van de wethouder met de gedeputeerde over de haltetaxi’s in Terneuzen?
    Resultaat was teleurstellend: er komt geen haltetaxi in de grotere kernen Goes, Vlissingen, Middelburg of Terneuzen.

3. In het tamelijk recent verleden zijn de bushaltes aangepast en toegankelijker gemaakt voor minder validen. Hoe groot was deze investering? Hoeveel van deze aangepaste bushaltes worden nu niet meer gebruikt voor OV? Kan de gemeente deze schade claimen bij de provincie?
    De totale investering bedroeg €372.000, excl. BTW. Door de provincie Zeeland is een bedrag van €4.500,00 per halteplaats en € 6.000,00 per knooppunthalteplaats beschikbaar gesteld. Het totale geraamde subsidiebedrag bedroeg €237.000,00. De gemeente Terneuzen heeft het resterende bedrag ad € 135.000,00 beschikbaar gesteld. 4 aangepaste halteplaatsen worden niet meer gebruikt. Wij gaan nog in overleg met de provincie om te bekijken op welke manier we met de problematiek omgaan.

Reacties op 'Antwoorden op problemen Openbaar Vervoer per 1 maart 2015 in Terneuzen'

Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.