Subsidieverordening oud papier

woensdag 27 mei 2015 14:55

Terneuzen draait burgerparticipatie de nek om met het voorstel de inzameling oud papier met behulp van verenigingen, stichtingen en instellingen te beƫindigen.

Een te groot gegroeide inzamelwijk bleek moeilijk in te vullen en zeker in het verleden was er weinig animo van clubs om oud papier te gaan inzamelen. De klacht dat nieuwe clubs er niet tussen komen, is deels onterecht. Zeker als de gemeente de voorwaarde stelt wanneer een club geen vrijwilligers kan leveren,  een andere vereniging dat contingent kan overnemen.

Wat ons pas echt in onze ziel treft, is het feit dat letterlijk in de bijlage wordt gezegd dat de gemeente  geen kerken wil subsidiëren.

Er is geen sprake van subsidieverlening. De gemeente betaalt per kg ingezameld oud papier, betaalt voor een geleverde prestatie. Het argument dat de burger via de afvalstoffenheffing clubs subsidiëren is een schijnargument. Sterker nog als het college de prijs per kg aangeleverd oud papier naar beneden bijstelt, betaalt de burger minder dan wanneer de gemeente de inzameling door beroepskrachten laat uitvoeren!

Als de prijs per kg naar beneden wordt bijgesteld, zal inzamelen door vrijwilligers goedkoper zijn dan door beroepskrachten. Daarnaast zal de animo van clubs om in te zamelen minder worden, want dan wordt het echt: liefdewerk oud papier!

Vandaar dat wij een amendement indienen.

Reacties op 'Subsidieverordening oud papier'

Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.