Problemen Openbaar Vervoer per 1 maart 2015 in Terneuzen

vrijdag 27 maart 2015 11:21

Schriftelijk vragen aan het college over de problemen met het busvervoer.

Sinds de invoering van de nieuwe OV concessie per 1 maart 2015 regent het klachten over het OV in Zeeuws Vlaanderen en Terneuzen. Het is verheugend voor de mensen van de sociale werkvoorziening dat er een oplossing is gevonden voor de bus naar Dethon. Er zijn echter nog talloze andere gedupeerde gebruikers van OV: Scholieren middelbaar onderwijs, studenten MBO en HBO , minder valide mensen, voornamelijk ouderen die geen WMO vervoerspas hebben, mensen zonder gemotoriseerd vervoermiddel.

Naast het feit dat er andere vormen van OV buiten het kernnet beschikbaar zouden komen, is er ook flink gesneden in de beschikbare tijden. Grote delen van de gemeente zijn na 18.00 of 19.00 uur niet meer bereikbaar. De wethouders van de vier grote plaatsen in Zeeland hebben al overleg gevoerd met de provincie over het opheffen van een groot aantal bushaltes, zonder dat daar haltetaxi's voor in de plaats komen.

Vragen:

1. Er zijn meldpunten van politieke partijen en van de provincie. Kan de gemeente Terneuzen een klachtenlijn/meldpunt openen om problemen te melden in onze gemeente/regio? Of is al volledig in beeld wat de gevolgen zijn van de nieuwe busregeling voor onze gedupeerde inwoners? Zo ja, welke zijn dat dan?

2. Wat zijn de resultaten van het overleg van de wethouder met gedeputeerde over de haltetaxi's in Terneuzen?

3. In het tamelijk recent verleden zijn de bushaltes aangepast en toegankelijker gemaakt voor minder validen. Hoe groot was deze investering? Hoeveel van deze aangepaste bushaltes worden nu niet meer gebruikt voor OV? Kan de gemeente deze schade claimen bij de provincie?